איך פועל הקמין​ ?

שלוש הגדרות בסיסיות לתהליך

אש

התהליך בו חומר מתחבר עם חמצן תוך שחרור אנרגיה.

עשן

חלקיקים מחומר הבעירה שמשתחררים אל האויר בלי שנשרפו עד הסוף.

בעירה מושלמת

הליך שבו כל הפחממות והפחמימנים שבדלק פורקו עד לרמה האטומית והתרכבו עם חמצן ליצירת מולקולות קטנות של פחמן דו- חמצני ומים.

בעצם אפשר לומר שהמשפט “אין עשן בלי אש” ממש מוטעה והאמת היא הפוכה

אם יש אש טובה, אין עשן!

קמין- מסה מורכב משלושה שלבים מהתחלה, אמצע וסוף.

כדי להבין בצורה הטובה ביותר את כלל המערכת של קמין מסה, יהיה הכי טוב אם פשוט נצא למסע בעקבות האוויר שנכנס לקמין…

01

ההתחלה היא תא הבעירה וסביבו מעטפת בנויה.

טמפרטורות שהיו הורסות קמין ברזל.

אם ברצוננו לשרוף עץ ביעילות וללא זיהום, יש צורך בליבה (תא בעירה) שתכיל את העצים, תהפוך אותם ממוצק לגז ותחמצן את הגז הזה בחום גבוה בתהליך של שריפה שמפיק אנרגיית חום. אפקט הבידוד מסייע לאש לחמם את העצים עוד ועוד, עד שהם הופכים לגז ועשן. 

הגז והעשן, שנפלטו מהעצים, נכנסים לתא הבעירה השנייה, ושם הם מוזרמים באופן שמערבב את העשן עם חמצן בתנאי חום גבוה עד שכל העשן נשרף ונשארים רק גזים שאינם מזהמים (CO2 וH2O) וכמויות מדהימות של אנרגית חום.

אז אם אנחנו מולקולת חמצן שנכנסת לתא הבעירה של קמין מסה, אנחנו פוגשים עצים שחוממו לחום של מאות מעלות עד שהפכו לגז ועשן, משם אנחנו זורמים יחד עם העשן אל תוך תא הבעירה השנייה, ושם החום כ”כ גבוה והערבוב כ”כ טוב עד שהחמצן מפרק את מולקולות העשן ומפיק מהן חום נוסף.הגזים הלוהטים ממלאים את המעטפת הבנויה סביב הליבה ויורדים בתוכה עד המעבר לשלב הבא.

02

האמצע הוא מסה טרמית שבתוכה חלל למעבר הגזים.

הגזים שיוצאים מהשלב הראשון כבר אינם עשן וחמצן, אלא גזים נקיים ולוהטים, שיהיה ממש חבל לתת להם לצאת מהבית לחמם את הגינה…
זו הסיבה שקמין מסה מציע להם מסלול טיול ארוך שבנוי בתוך הבית.

מדובר באלמנט גדול שבנוי בתוך הבית וקולט את החום מהגזים, כדי להשאיר אותו בתוך הבית, ולשחרר החוצה רק את הגז ולא את החום.
את האלמנט הזה נשאף לבנות בצורה כמה שיותר מסיבית, ועל שמו נקרא הקמין “קמין-מסה” כי הוא אוגר את החום במסה-הטרמית ומחמם אותנו בעדינות ובהדרגה.
ככל שנבנה אלמנט יותר גדול מחומרים יותר צפופים ועבים, כך לאחר שהחומר ייתחמם, הוא יישאר חם לזמן ארוך יותר.

ניתן להמשיל את שלבי הההתחלה והאמצע של קמין מסה לסוללה ומטען-
תא הבעירה נועד להטעין באנרגיה את המסה הטרמית וכך חימום הבית לא תלוי בזה שנתפעל כל הזמן את האש אלא נדליק אש פעם ביום (=נטעין) והמסה (=הסוללה) תפעל כל היום.

03

הסוף הוא ארובה שיונקת החוצה את תוצרי השריפה.

ארובה שעולה אל מעל הגג יונקת החוצה את תוצרי השריפה הנקיים. כל מה שנכנס לקמין (עצים ואוויר) יוצא מהארובה כפחמן דו חמצני ואדי מים ללא זיהום לשכנים וללא בזבוז אנרגיה. ארובה איכותית שמותקנת במקצועיות תבטיח פעולה תקינה ובטיחותית של הקמין, הדלקה קלה ומהירה, בית נטול ריחות, זכוכית נקיה וצלולה והנאה מהקמין. קמין מסה הוא הקמין היחיד שבו הגזים שיוצאים מהארובה כבר אינם מוציאים מהבית כמויות עצומות של חום אלא החום נשאר בבית, אגור במסה ומוכן לחמם את בני הבית.

שריפה מושלמת

דמיינו את אבות אבותינו יושבים כל המשפחה סביב מדורה, האש מחממת את האנשים ומבשלת את הארוחה. האש מרכזת את כולם למוקד אחד, סביבה מועברים הסיפורים ונוצרת המורשת, נולדת התרבות ומתגבשת קהילה. ענף בוער נופל הצידה ומתחיל לעשן, העיניים של כולם דומעות והגרון צורב, האדם מחזיר את הענף למרכז המדורה ושוב בוערת אש עליזה ובהירה.

ברבות השנים, הלכה והשתפרה השליטה שלנו באש עד שכיום אין אף תהליך יצירה אנושי שלא מבוסס על אש. האוכל שאנחנו אוכלים, הבתים שאנחנו בונים והבגדים שאנחנו לובשים עשויים כולם בעזרת אש. כיום, ציוד אנליזה כימית מסוגל למדוד את תהליכי השריפה ולעזור לנו לפתח תאי בעירה מושלמים.

תא בעירה בפיתוח אישי

בקמין-מסה כל תא בעירה מפותח בעזרת ציוד מדידה מתקדם, שמשדר נתונים בבלוטות’ ויוצר גרף מפורט שעוזר למפתח להבין מה קורה בתוך הלהבות, וכך ניתן לקחת את אותה אש שחיממה את אבות אבותינו ולהביא אותה אל בית מודרני ואל יישוב מודרני באופן בריא וללא זיהום.

מה גורם לאש לבעור היטב או גרוע? מה קובע כמה עשן וזיהום יפלטו?

מה מביא לבעירה יעילה או בזבזנית?

כדי להבין את זה עלינו להבין מה זו אש, מה התנאים שמקיימים אש ומה הוא העשן

מה צריך כדי שתהיה אש טובה?

ישנם שלושה גורמים שאם שלושתם נפגשים תהיה אש.
בכל פעם שאחד מהם לא יכול לבוא לידי ביטוי באופן מיטבי, נקבל אש לא טובה ושריפה לא שלמה ולכן גם עשן. זוכרים את המדורה השבטית בתחילת הטקסט? כשהענף נפל הצידה, הוא התקרר ולכן התרבה העשן. כשהוא הוחזר אל המוקד החם העשן פסק.

 

האש בקמין מסה

בקמין ברזל רגיל, החום נפלט אל החדר ולכן האש לא ממש חמה. בנוסף, האוויר לא מתערבב באופן מושלם עם חומר הבערה ולכן אין לעשן הזדמנות לפגוש אותו.
זו הסיבה שבקמין ברזל קשה להגיע לשריפה טובה וצפוי להיפלט עשן מהארובה.

בקמין מסה, תא הבעירה המבודד מגביר את החום פי כמה ואופן ניתוב הזרימה של העשן והאוויר יוצרים ערבול מקסימלי, וכך מושגת שריפה שלמה ונמנע הזיהום, בנוסף בקמין רגיל ישנו פער עצום בין איך שהקמין מתוכנן ונבדק אצל היצרן לבין איך שמשתמשים בו בפועל מפני שהיצרן פותח את נתיבי האוויר כדי לשפר את השריפה ואילו בעל הקמין סוגר אותם כדי להאריך את זמן הבעירה.